.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آرای خاتمی در سبد کدام گفتمان؟

براساس شواهد و قرائن موجود سید محمد خاتمی کاندیدای اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده تصمیم خود را مبنی بر کناره‌گیری از انتخابات گرفته و در همین ارتباط گفته می ‌شود بیانیه انصراف وی نیز به زودی منتشر می‌شود.

به گزارش «فردا»، حکایت کاندیداتوری سید محمد خاتمی در حالی به پرده آخر رسیده است که به نظر می‌رسد وی برخلاف نظر هواداران خود قصد کناره‌گیری دارد. او از ابتدا هم رغبت چندانی به حضور دوباره در عرضه انتخابات نداشت، به اصرار هواداران خود در قالب احزابی که خود را اصلاح طلبان می‌خوانند و همچنین به دعوت طرفداران در قالب کمپین طرفداران خاتمی وارد عرصه شد.

با این حال همزمان به جدی‌تر شدن کاندیداتوری خاتمی زمزمه‌هایی نیز مبنی بر قوت گرفتن نامزدی میرحسین موسوی شنیده می شد. زمزمه هایی که برخلاف انتظارها زمانی رساتر شد و جامه عمل به خود پوشاند که خاتمی اعلام کاندیداتوری کرده بود. هرچند بعد از این، تلاش بسیاری از طرف هواداران کروبی، خاتمی و میر حسین موسوی صورت گرفت که نشان دهد همه چیز به نفع اصلاح‌طلبان هماهنگ است اما حقیقت چیز دیگری بود. میر حسین موسوی اینک نه به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان که به صورت مستقل وارد عرصه شده است.

از طرفی آنگونه که از اولین بیانیه انتخاباتی نحست وزیر دوران دفاع مقدس بر‌می‌آید گفتمان مورد نظر میرحسین آن چیزی نیست که به مذاق طرفداران کاندیداتوری خاتمی به خصوص بخش احزاب و طیف جوان آن خوش بیاید. در همین ارتباط بود که یکی از واحدهای مهم خبری حامی دولت نحوه ورود میرحسین و گفتمان مورد نظر وی را تقلیلی از گفتمان محمود احمدی‌نژاد دانست.

به هر روی آنجه قطعی به نظر می‌رسد اینکه؛ سیدمحمد خاتمی خود را برای کناره‌گیری از عرصه انتخابات گرفته و حال مهمترین موضوعی که ذهن تحلیلگران و گروههای سیاسی را به خود مشغول خواهد کرد این است که آرای هواداران خاتمی به سبد چه کاندیدایی و مهمتر از آن چه گفتمانی ریخته خواهد شد‍؟

آیا آرای بخش تشکیلاتی و سازمانی طرفدار خاتمی و چه بدنه غیر تشکیلاتی هوادار خاتمی و گفتمان اصلاح‌طلبی او، در روز 22 خرداد سال آینده به سبد میرحسین موسوی ریخته خواهد شد‍؟

اینها سوالاتی است که پاسخ به آن قابل تامل است و باید منتظر روزهای آینده بود. اما با این حال به نظر می‌رسد بخشهایی از هواداران خاتمی که به خصوص در قشر جوان حضور دارند، سنخیت چندانی با گفتمان مورد نظر دوران جنگ نخواهد داشت. این ادعا درفاصله چند روزه اعلام کاندیداتوری میرحسین موسوی یه وضوح قابل مشاهده بود. مشخصا سخنگوی کمپین خاتمی طی مقاله‌ای نوشته‌است براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته درصورت انصراف خاتمی، درصد کمی از اعضای پویشگران حاضر به حمایت از میرحسین شده‌اند.

بنابراین بعید نیست که بدنه حزبی تشکیلاتی حامی خاتمی به تبعیت از اعلام حمایت وی از میرحسین موسوی به صورت رسمی از موسوی حمایت کنند، اما اینکه آیا بدنه همین احزاب و به خصوص هواداران غیر سازمانی و تشکیلاتی خاتمی، خود را ملزم به تبعیت از بیانیه ‌های حزبی بدانند و رای خود را به نفع نخست وزیر دوران جنگ بریزند، انتظاری است که نمی‌توان با قاطعیت از تحقق آن سخن گفت.

آیا در میان گفتمان " مردم گرایانه" میرحسین، محمود احمدی‌نژاد و حتی مهدی کروبی گفتمانهای دیگری نیز حضور خواهند یافت که نظر و رای طیفهای منتقد این گفتمان مردم گرایانه که عموما جز طبقه متوسط جامعه هستند را به جلب کنند؟

این سوالی است که در روزهای آینده پاسخ آن مشخص می‌شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.066 seconds.